неделя, 20 декември 2009 г.

Кой уби българското висше образование

Сходни теми:
- Кой уби българското висше образование (част 2)


Един студент струва по 3 000лв на данъкоплатците на година.
Въпреки това българските университети са извън всички възможни международни класации, в които присъстват хиляди университети.
3000лв - толкова плаща МОМН средно на университет за студент. Ако си сметнете един студент колко учебни часа получава на година и го умножите по ниските заплати на преподавателите, ще разберете, че реално за неговото обучение се заплаща 10 пъти по-малко - едва 300лв.

Къде се губят другите ~~ 3500лв ?! (2700лв + 750лв студентски семестриални такси)
Губят се за администрацията, която в някои университети е по-голяма като бройка от преподавателите(ТУ). Губят се в скъпите мерцедеси на ректорите(СУ). Не може представителните разходи на един университет да са по-големи от разходите им в научна дейност. Не може и административните разходи да са по-големи от основните - преподавателските.

В цял свят университетите придобиват основните си приходи от научна дейност - само в България ВУЗ-овете са на социални помощи.

А в скоро време няма да има и кой да преподава. (През 2013 няма да останат учители)
Самите професори и научни сътрудници няма да могат да се възпроизвеждат, поради липса на достатъчно хора за една атестационна комисия. Затова и в новия закон за научните степени и звания МОМН и Сергей Игнатов стигнаха до безумието да приемат решението, че и ректорите трябва да имат властта да казват кой ще е професор, кой - доцент, кой - асистент в съответния им университет.

Заради такива недъгави закони българските научни звания не се признават НИКЪДЕ по света.

Ако искаме по-добро образование първо трябва да се погрижим за старите комунистически апаратчици, които така здраво са се прилепнали към образователната система, сякаш извън нея не ще могат да оцелеят.

Който желае може да подпише следната
Петиция за разследване досиетата на академичния състав в България




-----------------------
ДОПИСАНО:
На следния линк може да видите каква беше реакцията на ректорите:
- Отговорът на човекоядците

Още по темата:
- Ректорът на Стопанската академия в Свищов
- Корупция в УНСС?
- Идиокрация?
- 800 свободни места в СУ след трета класация
- В България има повече първокурсници, отколкото първолаци

14 коментара:

  1. Проблемът е в народопсихологията ни, не в "кирливите ризи".

    ОтговорИзтриване
  2. Твърдението, че "по цял свят" университетите се издържат предимно от научна дейност, а само в България те са на "социални помощи" е тенденциозно и необосновано. Статията за "фаталната" 2013, към която препращате, се отнася за учители в средното, а не висше образование. Освен това, никъде не доказвате причинно-следствената връзка между законите и чуждестранното признаване на Български научни звания (още едно тенденциозно преувеличение). Заключението, че "старите комунистически апаратчици" са в основата на така съчинения от вас проблем е смешно.

    ОтговорИзтриване
  3. Самият факт, че защитниците на недекомунизираното "висше образование", както забелязвам в коментарите, са така активни и също така яростно-тъпи в защитата му показва, че сте успели да сложите с тази Петиция пръст в раната им, там, където най-много ги боли! Браво, подкрепям, исканията ви са съвсем разумни и полезни за започване на декомунизацията в сферата на ВУЗ поне с деченгесаризирането им! Сложих подписа си под петицията и призовавам в блога си и други да го сторят.

    ОтговорИзтриване
  4. Авторите на коментарите преди мене, без Грънчаров явно не знаят за скандалния ректор на Стопанската Академия в Свищов, на която съм възпитаник, става въпрос за Величко Адамов. На тях им препоръчвам да се поровят в интернет и да разберат какво мислят хората за него и защо след куп разследвания този субект е още ректор. Тогава ще разберат защо петицията е актуална....

    ОтговорИзтриване
  5. 1) Чуждите университети изкарват повече пари от научна дейност:
    - http://www.cam.ac.uk/research/researchincome.html
    - http://www.cam.ac.uk/research/researchincome.html


    2) Статията, към която препращам може да се отнася за средното образование, но във висшето положението е още по-зле. Аз имах възможността да уча в два факултета на Софийския и да видя, че млади доценти и професори няма. Всички "научни светила" са от време оно. Интересно как повечето от тях за последните 20 години не са генерирали почти никакъв научен труд.

    ОтговорИзтриване
  6. И между другото да кажете, че проблемът с висшето образование не е реален, а "съчинен" е просто цинизъм. Дано поне сте някой представител на стария спокоен академичен оазис.

    ОтговорИзтриване
  7. Хубави неща си казал, крайно време е да настане едно сериозно ровене във висшите "академични" кръгове. Но с министър един от тях това ми се струва невъзможно. По върховете някакси успяват да се изхитрят с едно безкрайно възпроизвеждане.

    ОтговорИзтриване
  8. Вижте светкавичната реакция на "академичната" клика у нас:
    http://mdzhokanov.blogspot.com/2009/12/blog-post_21.html

    ОтговорИзтриване
  9. Между другото забравих да спомена, че в топ 100на университетите в Европа български ВУЗ отдавна не присъства. Но могат да се видят университети на наши съседни държави.

    http://www.abroadeducation.com.np/learn-about/top-100-european-universities.html

    ОтговорИзтриване
  10. Много "интересен" подход - възраждането на образованието да започва от досиетата на академиците. На мен ли така ми се струва, че сривът в образованието е част от сривът в държавата (икономика, здравеопазване, отбрана...). И ако ще ровим в досиета, по логично е да се започне от това на президент и надолу...пък дано стигнем и до академиците.

    ОтговорИзтриване
  11. Съгласен съм, че системата е зле, но за много неща не си прав.

    1. Няма как да очакваш да видиш млад професор или доцент, защото за това се иска докторска степен и един тон публикации - нещо почти невъзможно за човек под 30 години.

    2. Аз уча във ФМИ в СУ и познавам достатъчно млади и умни хора, които са станали/ще станат асистенти.

    3. Добре че в този последния линк има един гръцки университет, че да кажеш, че има университети на съседни държави!

    4. Университетите в ЕС се спонсорират държавно! Кембридж е един от топ 10 университета в света, нормално е да печелят пари.

    Да защитаваш висшето образование е добра кауза, да търсиш печалба от хорските мъки и гняв е гнусно!

    ОтговорИзтриване
  12. Ясене,
    1) познавам хора на 30 години, които имат повече научни публикации и участия в международни научни конференции и от половината професори в СУ.

    3) потърси различните класации из интернет за топ университетите. Аз лично днес прегледах 10-тина класации на различни институции. Български университет нямаше никъде - в топ 1000 присъства университети на Естония, Литва, Турция, Сърбия. Полша имат 8. България - 0.

    Допреди три години СУ беше единственият български университет, който беше в топ 1000, и то защото броя студенти е един от критериите за оценяване. Други критерий е броят доклади на международни научни конференции. Сам можеш да се досетиш колко имаме ние.
    Българската наука като цяло не се приема насериозно от западния свят и ако не бяха малкото добри специалисти, които се върнаха от чужбина, за да преподават тук срещу 400лв, то ние съвсем щяхме да сме отритнати от научния свят.

    Именно ти като възпитанник на ФМИ би трябвало да знаеш, че престижът на целия Факултет стъпва на благородното желание на няколко младежа да преподават IT знания срещу жълти стотинки.

    Ако въпросните талантливи младежи си отидат, то ФМИ ще стане просто Факултет по математика, защото И-то няма да има кой да го преподава.


    И същевременно имай предвид, че на фона на останалите университети и факултети ФМИ е в цветущо състояние - при нас все още идват да преподават 2-ма чужди преподаватели, макар че от тази година вече е 1.

    В България интелигентните и можещите са такива, не защото някой ги е научил, ами защото изцяло сами се занимават с развитието си. И тези 4000лв, които се плащат за образованието му, са нецеленасочено изразходвани. Тези, които отговарят за безрезултатното усвояване на публични средства трябва да си отидат.

    4) Явно предубеденто ти отношение пречи да четеш пълноценно.
    "Коефициентът Научни приходи/Публични приходи на Кеймбриджкия университет е 1,2. Има университети в Англия, където този коефициент стига до 11."
    Royal College of Art, Institute of Education далеч не са толкова престижни, но имат завидна научна дейност и надскачат многократно държавната помощ в приходното си перо.

    Искрено се надявам, че не се опитваш да защитаваш тезата, че в България ИМА развитие на науката. Ако е така, значи си нагледен пример как една нереформирана система промива мозъците на младите.

    А това последното за личните печалби ще го пропусна, защото е под достойнството ми да го коментирам.

    ОтговорИзтриване
  13. За Бла:
    Да, има голям проблем в народопсихологията ни. И този проблем се кови в главите на младите най-вече докато са уплашени студентчета в големия град. Там се смачква свободолюбивия дух на талантливите, чиито научен труд стои на нечие бюро с години, докато не научи основния принцип на българското образование - "Наведена глава сабя не сече."

    Тези младежи или се отвращават от системата и напускат България или се пречупват и стават част от нея, стават зависими от ръководители, началници, директори.

    После искай от тях да участват в протестни акции и да проявяват гражданска инициатива.

    ОтговорИзтриване
  14. Здравейте. Съгласна съм, че българското образование изобщо е много зле. За това обаче не са виновни само преподавателите в унивеститетите, не са виновни и учителите, а по-скоро нихилизмът на учениците, студентите и родителите. Студентите посрещат с отворени обятия учебна програма от два дни седмично по 3 лекции и магистърските програми от една лекция на седмица. Университетите се възползват от това и тези "магистърски" програми, дето с всичките си часове могат да се вместят в блок от един месец, са разхвърляни на 3 семестъра по 4-500 лв единия. Толкова време умишлено се поддържа бакалавърска степен за 4 години, вместо за три, а лекциите продължават да се намаляват заради някакви европейски стандарти за ненатоварване на горките студенти. Измислят се идиотски предмети за попълване на хорариум. Това важи и за средното образование. Брат ми учи в новоизлюпена паралелка Селски туризъм, в 11 клас е и не знае елементарните съкращения за настаняване без включена храна, със закуска или с полупансион, но за сметка на това около месец му преподават как камериерката в Шератон прахосмукира и оправя легло за 3 мин. Бих ви цитирала учебника с тези бисери, дело на специалисти по туризъм, но той дори не го е купил (и по-добре).
    По-добре да не продължавам, че ако се разпиша, ще стане цяла книга.

    ОтговорИзтриване